Svar: Sårbar pige

23. april 2010

Alder:
3 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Kære Anne

Det lyder som om at jeres lille pige, har svært ved at klare store skift i hverdagen og spørgsmålet er hvorfor og hvad man kan gøre for at ændre dette lidt.

Det er naturligt at man både som barn og voksen kan være lidt beklemt ved det som er ukendt, ved nye situationer og måske er det denne usikkerhed du mærker hos din datter - hos hende så i lidt højere grad end du mærker den hos dig selv.

Måske er hun en pige der på mange punkter har brug for kontrol, det er vigtigt for hende at tingene foregår på bestemte måder og i bestemte rækkefølger osv. og når I f.eks. skal rejse så har hun svært ved at overskue det, fordi hun ikke kan kontrollere hvad der sker.

Det kan her måske netop hjælpe hende at tale om det, forklare hende at I har fuldstændig styr på tingene, at I er der, passer på hende osv. Så du på den måde får overladt kontrollen til dig.

Det er altid en balance, hvornår man skal sige noget til børn - altså hvor lang tid i forvejen hun skal forberedes. I har forsøgt at afkorte tiden så meget som muligt og det kan jeg godt forstå, men måske bliver det værre, netop fordi hun så ikke rigtig ...

Annonce

... når at få det bearbejdet men ligesom bare får at vide "vi rejser i overmorgen" - det kunne vi andre måske også få lidt stress af ...

Mit forslag er derfor at I 1-2 uger i forvejen taler med hende om at I skal af sted og sætter dato og tid på. Det kunne måske hjælpe hende at der blev talt ned. I kunne lave en liste/et målebånd, hvor hun hver dag klippede en dag af og talte, så var der en dag mindre.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det kunne også give hende mulighed for at spørge jer, komme frem med nogle af sine tanker og behov, så I på den måde bedre kunne støtte hende. Det kunne være at hun f.eks. spurgte om hun kunne have sin sovebamse med, det kunne også være at hun f.eks. kom frem med noget hun ikke bryder sig om ved at rejse og så kunne I tale om dette, berolige og betrygge. Bare det at hun får sat lidt ord på hvad hun føler, ord på den uro hun har indeni, kan måske hjælpe hende til at slappe lidt af.

På samme måde kan du, når I er i DK give hende et overblik over hvor lang tid i er der, hvad I skal osv. så hun får lidt kontrol med situationen og dermed bedre kan overskue det.

Jeg håber du kan bruge dette videre og rigtig god tur :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Kosttilskud - børn

Følgende kosttilskud anbefales til børn:

- D-vitamin tilskud gives til alle børn i alder 0-4 år. Der gives 10 mikrogram dagligt. Børn med mørk hud og/eller børn, som går klædt, så kroppen er tildækket om sommeren skal forsætte med D-vitamin gennem hele barndommen/livet.

- Calcium gives til børn, der har mælkeallergi eller til børn, hvor forældrene ikke ønsker at give deres barn mælkeprodukter. Der gives 500 mg dagligt fra 1 års alderen.

- Jerntilskud...

Læs mere i Babylex

Zoneterapi

Zoneterapi er en alternativ form for behandling, som bruges i flere situationer.

Nogle oplever, at det virker smertelindrende under fødslen, og andre synes, det hjælper, når deres barn græder meget på grund af mavekneb eller lignende.

Zoneterapeuter findes mange steder. Hvis man ønsker at få zoneterapi under sin fødsel, kan man spørge på fødestedet, om en jordemoder kan tilbyde dette. Hvis man ønsker at bruge zoneterapi til sit barn, så skal man selv finde en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for denne form for brevkasse - den er helt fantastisk for en 1. gangs mor som mig, som altid er bekymret for om jeg nu gør tingene godt nok:-) Så et tak herfra.

Helle, mor til dreng på 1 år