Svar: Sårbar pige
23. april 2010
Alder:
3 år, 6 mdr.
Kære Anne
Det lyder som om at jeres lille pige, har svært ved at klare store skift i hverdagen og spørgsmålet er hvorfor og hvad man kan gøre for at ændre dette lidt.
Det er naturligt at man både som barn og voksen kan være lidt beklemt ved det som er ukendt, ved nye situationer og måske er det denne usikkerhed du mærker hos din datter - hos hende så i lidt højere grad end du mærker den hos dig selv.
Måske er hun en pige der på mange punkter har brug for kontrol, det er vigtigt for hende at tingene foregår på bestemte måder og i bestemte rækkefølger osv. og når I f.eks. skal rejse så har hun svært ved at overskue det, fordi hun ikke kan kontrollere hvad der sker.
Det kan her måske netop hjælpe hende at tale om det, forklare hende at I har fuldstændig styr på tingene, at I er der, passer på hende osv. Så du på den måde får overladt kontrollen til dig.
Det er altid en balance, hvornår man skal sige noget til børn - altså hvor lang tid i forvejen hun skal forberedes. I har forsøgt at afkorte tiden så meget som muligt og det kan jeg godt forstå, men måske bliver det værre, netop fordi hun så ikke rigtig når at få det bearbejdet men ligesom bare får at vide "vi rejser i overmorgen" - det kunne vi andre måske også få lidt stress af ...
Mit forslag er derfor at I 1-2 uger i forvejen taler med hende om at I skal af sted og sætter dato og tid på. Det kunne måske hjælpe hende at der blev talt ned. I kunne lave en liste/et målebånd, hvor hun hver dag klippede en dag af og talte, så var der en dag mindre.
Det kunne også give hende mulighed for at spørge jer, komme frem med nogle af sine tanker og behov, så I på den måde bedre kunne støtte hende. Det kunne være at hun f.eks. spurgte om hun kunne have sin sovebamse med, det kunne også være at hun f.eks. kom frem med noget hun ikke bryder sig om ved at rejse og så kunne I tale om dette, berolige og betrygge. Bare det at hun får sat lidt ord på hvad hun føler, ord på den uro hun har indeni, kan måske hjælpe hende til at slappe lidt af.
På samme måde kan du, når I er i DK give hende et overblik over hvor lang tid i er der, hvad I skal osv. så hun får lidt kontrol med situationen og dermed bedre kan overskue det.
Jeg håber du kan bruge dette videre og rigtig god tur :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske